Pytania od wykonawcy z odpowiedziami 2
Szczecin, dnia 09.08.2023 r.
Teatr Lalek PLECIUGA
71-405 Szczecin
Pl. Teatralny 1
Nr postępowania 05/P/2023
ODPOWIEDZI NA PYTANIA DOTYCZĄCE WYJAŚNIENIA TREŚCI SPECYFIKACJI
WARUNKÓW ZAMÓWIENIA
Na podstawie art. 135 ust. 1 ustawy z 11.9.2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz.U. z 2021
r. poz. 1129 ze zm.) – dalej: ZamPublU, Zamawiający udziela wyjaśnień dotyczących Specyfikacji
Warunków Zamówienia (SWZ) w postępowaniu o udzielenie zamówienia na Świadczenie
kompleksowej usługi ochrony osób i mienia w Teatrze Lalek PLECIUGA w Szczecinie.
PYTANIA:
1. Proszę o informację, czy Zamawiający udostępni Wykonawcy bezpłatne pomieszczenia wraz
z dostępem do energii elektrycznej, łączności telefonicznej oraz urządzeń sanitarnych
dla pracowników ochrony.
ODPOWIEDŹ
Zamawiający udostępni Wykonawcy bezpłatne pomieszczenia wraz z dostępem do energii
elektrycznej, łączności telefonicznej oraz urządzeń sanitarnych dla pracowników ochrony.
2. Proszę o informację, czy Zamawiający dopuszcza realizację zamówienia przez osoby
posiadające orzeczony stopień niepełnosprawności.
ODPOWIEDŹ
Zamawiający wskazuje, że zgodnie z zapisami Specyfikacji Warunków Zamówienia (zwana dalej
SWZ) tj. rozdział VII ust. 4 lit. b – Zamawiający stawia warunek udziału w postępowaniu polegający
Wykonawca dysponuje lub będzie dysponować minimum czterema osobami - pracownikami ochrony
- wpisanymi na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej
w rozumieniu ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz.
1985). Natomiast zgodnie z załącznikiem nr 7 do SWZ tj. projektem Umowy tj. § 1 ust. 4 Wykonawca
oświadcza, że dysponuje odpowiednim potencjałem techniczno-organizacyjnym, osobowym,
finansowym, a także uprawnieniami, wiedzą, kwalifikacjami i doświadczeniem pozwalającym na
należyte zrealizowanie przedmiotu umowy. W świetle powyższych zapisów dokumentacji
przetargowej, Zamawiający dopuszcza możliwość realizowania przedmiotu zamówienia przez osoby
posiadające stopień niepełnosprawności z zastrzeżeniem, iż nie wpłynie
to na należyte wykonanie przedmiotu zamówienia.
3. Proszę o informację, czy wszystkie roboczo-godziny mają być realizowane na podstawie umowy
o pracę, czy też zamawiający dopuszcza umowy dzielone (umowa o pracy oraz umowa zlecenie).
ODPOWIEDŹ
Zgodnie z postanowieniami SWZ wskazanymi w rozdziałem VA ust. 1 Zamawiający stawia wymóg
aby Wykonawca skierował do realizacji umowy osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy,
w rozumieniu ustawy z dnia 26.06.1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U z 2022 r. poz. 1510). Zamawiający
nie określił jednak wymiaru etatu zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę, co oznacza,
że za dopuszczalne w tym przypadku można uznać rozliczania na podstawie umowy zlecenia przez
Wykonawcę roboczogodzin przepracowanych przez pracownika, które wykraczają poza ustalony
w umowie o pracę wymiary etatu.
4. Czy w przypadku, gdy pracownik ochrony zadeklaruje pracę powyżej pełnego etatu,
Zamawiający oprócz wymogu pracy w pełnym wymiarze godzin, pozostawia w gestii
Wykonawcy formę zatrudnienia w dodatkowym wymiarze roboczogodzin dla tego samego
pracownika?
ODPOWIEDŹ
Zamawiający wskazuje, ze to Wykonawca odpowiada za kwestie rozliczeń/kształtowania stosunku
pracy pomiędzy Wykonawcą – jako pracodawcą a jego pracownikami delegowanymi do realizacji
przedmiotu zamówienia.
5. Proszę o potwierdzenie, że zamawiający wyraża zgodę, aby każda z firm wchodząca w skład
Konsorcjum wystawiała Zamawiającemu osobną fakturę VAT.
ODPOWIEDŹ
Zamawiający nie dopuszcza możliwości wystawienia osobnych faktur przez poszczególne
firmy/podmioty wchodzące w skład konsorcjum.
6. Działając w imieniu i na rzecz Wykonawcy prosimy o informację w zakresie dopuszczania
przez Państwa delegowania przez Wykonawcę do realizacji przedmiotu umowy
pracowników ochrony fizycznej zatrudnionych w Agencji Pracy Tymczasowej
i oddanych do dyspozycji Wykonawcy będącego w takiej sytuacji pracodawcą
użytkownikiem art..25 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.
Wskazujemy, iż rozwiązania takie Urząd Zamówień Publicznych ocenia jako całkowicie
dopuszczalne. Zdaniem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - ,,Pracownicy tymczasowi
zatrudnieni na podstawie umowy o pracę na czas określony przez agencję pracy tymczasowej
wykonują zadania zlecone przez pracodawcę użytkownika. Praca pracownika tymczasowego
wykonywana jest również na jego rzecz i pod jego kierownictwem. Ponadto pracownik
tymczasowy zgodnie z zasadą równego traktowania wyrażoną w art.15ust. I ustawy o
zatrudnianiu pracowników tymczasowych w okresie wykonywania pracy na rzecz pracodawcy
użytkownika nie może być traktowany mniej korzystnie w zakresie warunków pracy i innych
warunków zatrudnienia niż pracownicy zatrudnieni przez tego pracodawcę użytkownika na
takim samym lub podobnym stanowisku pracy. Wywieść z tego można,
iż jedyną znaczącą różnicą pomiędzy pracownikiem własnym a tymczasowym jest
specyficzna forma zatrudnienia. Poza tym, stosunek pracy pracownika tymczasowego (poza
wyjątkami przewidzianymi w ustawie o zatrudnianiu pracowników tymczasowych) nie różni się
od tradycyjnego stosunku pracy. Mając powyższe na uwadze można stwierdzić, że nie ma
zasadniczego znaczenia, czy wykonawca zrealizuje umowę o zamówienie publiczne poprzez
własnych czy też tymczasowych pracowników."
Mając na uwadze powyższe prosimy o potwierdzenie przez Państwa możliwości stosowania
przez wykonawców takich rozwiązań oraz potwierdzenie , iż traktowane będą one jako
spełnienie obowiązku zatrudnienia pracowników przez wykonawcę lub jego podwykonawcę
w oparciu o umowy o pracę.
ODPOWIEDŹ
Zamawiający dopuszcza możliwość realizacji przez Wykonawcę przedmiotu zamówienia poprzez
delegowanie pracowników zatrudnionych w Agencji Pracy tymczasowej i oddanych do dyspozycji
Wykonawcy.
7. Prosimy o informację, z jakim wyprzedzeniem czasowym Zamawiający będzie informował
Wykonawcę o konieczności wykonania konwoju.
ODPOWIEDŹ
Informacja o konieczności realizacji konwoju będzie przekazywana Wykonawcy na co najmniej
2 dni przez dniem jego wykonania.
8. Proszę o informację ,czy konwój będzie wykonywał pracownik Wykonawcy realizujący stałą
usługę ochrony na obiekcie, czy ma to być dodatkowy pracownik Wykonawcy.
ODPOWIEDŹ
Zamawiający dopuszcza, aby pracownikiem konwojującym był pracownik realizujący stała
obsługę ochrony jednak nie może on tego robić w ramach swojej pracy stacjonarnej tzn. nie może
opuszczać stanowiska – co jest zgodne z zapisami dokumentacji przetargowej a dokładnie
załącznikiem nr 1 do SWZ tj. Opis Przedmiotu Zamówienia (zwany dalej OPZ) tj. ust. 4 pkt 7
OPZ oraz ust. 5 pkt 1 i 2 OPZ tj:
„4. Przedmiot zamówienia obejmuje w szczególności:
7)zapewnienie ochrony pracowników zamawiającego podczas przewożenia gotówki z siedziby Teatru
Lalek Pleciuga do banku (na terenie miasta Szczecin) i z banku, dwa razy w miesiącu. Maksymalna
kwota przewożona przez pracowników zamawiającego, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia z 7 września 2010 r. w sprawie wymagań, jakim powinna
odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez
przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne, nie przekroczy jednej jednostki obliczeniowej,”
„5. Wykonawca będzie realizował zamówienie całodobowo, w systemie zmianowym poprzez
zapewnienie:
1) min. jednego pracownika ochrony na zmianie,
2) jednolicie umundurowanych i oznaczonych identyfikatorami pracowników ochrony - wpisanych
na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej w rozumieniu ustawy z dnia 22 sierpnia
1997 r. o ochronie osób i mienia (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1985).
Ponadto Zamawiający wymaga, aby konwojent nie realizował jedynie funkcji kierowcy ale
wymagane jest aby konwojent wszedł wraz z pracownikiem Zamawiającego do Banku.
9. Proszę o informację, czy konwój będzie wykonywany samochodem Zamawiającego czy też
Wykonawcy.
ODPOWIEDŹ
Zamawiający wskazuje, że konwój będzie wykonywany tylko i wyłącznie samochodem Wykonawcy
co jest zgodne z zapisami załącznika nr 7 do SWZ tj. projektu umowy a dokładnie § 1 ust. 4 zgodnie z
którym Wykonawca oświadcza, że dysponuje odpowiednim potencjałem techniczno-organizacyjnym,
osobowym, finansowym, a także uprawnieniami, wiedzą, kwalifikacjami i doświadczeniem
pozwalającym na należyte zrealizowanie przedmiotu umowy.
11. Proszę o informację, czy Zamawiający przez użyte w treści OPZ określenie ,,grupa
interwencyjna" rozumie grupę interwencyjną definiowaną w Rozporządzeniu Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 października 2011r. w sprawie zasad uzbrojenia
specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych i warunków przechowywania oraz
ewidencjonowania broni i amunicji (Dz. U. z 2015 r. ,poz. 992), jako ,,co najmniej dwóch
uzbrojonych pracowników ochrony, którzy po uzyskaniu za pośrednictwem uzbrojonego
stanowiska interwencyjnego informacji z urządzeń lub systemów alarmowych sygnalizujących
zagrożenie chronionych osób lub mienia wspólnie udają się na teren obszaru, obiektu lub
urządzenia podlegającego obowiązkowej ochronie na podstawie art.5 ustawy z dnia 22
sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia lub innego podmiotu chronionego z bronią palną, na
podstawie zawartej umowy, w celu sprawdzenia stanu ich bezpieczeństwa lub realizacji zadań
ochrony osób lub mienia w formie bezpośredniej ochrony fizycznej"?
ODPOWIEDŹ
Nie, w/w rozporządzenie dotyczy specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych.
Zamawiający nie wymaga, aby grupa interwencyjna spełniała wymogi zastrzeżone dla
specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych, o których mowa w ustawie z dnia
22.08.1997 r. o ochronie osób i mienia (tj. Dz. U z 2021 r. poz. 1995) oraz w aktach
wykonawczych do w/w. ustawy. Użyte przez Zamawiającego sformułowanie „grupa
interwencyjna” znajdujące się w treści dokumentacji przetargowej a dokładnie w załączniku nr 1
do SWZ tj. Opisie Przedmiotu Zamówienia oznacza wymóg zapewnienia przez Wykonawcę
wsparcia personalnego dla osób świadczących usługę ochrony w obiektach chronionych, w celu
wyeliminowania zagrożenia oraz zabezpieczenia chronionego obiektu w razie zaistnienia takiej
konieczności tj. zgodnie z ust. 4 pkt 2 lit. c OPZ „wsparcie - w razie konieczności, grupą
interwencyjną wezwaną przez dozorujących, po odebraniu sygnału o zagrożeniu osób lub mienia w
obiekcie, w celu wyeliminowania zagrożenia oraz zabezpieczenia obiektu,
12.Wnoszę o zawarcie w umowie, klauzuli, która umożliwi obu stronom rozwiązanie umowy za
wypowiedzeniem tj.: ,,każda ze stron ma prawo wypowiedzenia umowy z zachowaniem 3
miesięcznego okresu wypowiedzenia". Chciałabym zaznaczyć, iż sytuacja Zamawiającego
przy kształtowaniu treści umowy jest silniejsza, dlatego powinien on brać pod uwagę nie tylko
swoje interesy, ale także interesy Wykonawcy i starać się ułożyć stosunek prawny tak, aby te
interesy były zrównoważone. Prawo jednostronnego wypowiedzenia umowy przysługuje obu
stronom z okresem wypowiedzenia umożliwiającym drugiej stronie dostosowanie się do
sytuacji, jest w opinii Wykonawcy celowe.
ODPOWIEDŹ
Zamawiający wskazuje, że nie wprowadzi żadnych zmian w zakresie przytoczonych zapisów
umownych. Należy również zauważyć, że co do zasady umowy w sprawach zamówień
publicznych zawierane są na czas oznaczony, a cechą takich umów jest ich trwałość
rozumiana w ten sposób, że przepisy Pzp nie przewidują możliwości dowolnego
rozwiązywania takich umów zarówno przez zamawiającego, jak i wykonawcę. Jeżeli taka
umowa jest wykonywana należycie, to powinna obowiązywać do upływu terminu jej
wykonywania. W wyroku z dnia 22 stycznia 2014 r., KIO 24/14, Krajowa Izba Odwoławcza
zwróciła uwagę, że „Cechą tego stosunku zobowiązaniowego jest trwałość, rozumiana w ten
sposób, że ustawa nie przewiduje możliwości dowolnego rozwiązywania tego stosunku przez
żadną ze stron.
Publikacja dnia: 09.08.2023
Dokument z dnia: 09.08.2023
Dokument oglądany razy: 143